Pubers komen zelf aan het woord in dit artikel en vertellen wat hen helpt bij het maken van huiswerk. Eveline Crone (auteur van het boek ‘Het Puberende Brein’) meldt dat het puberbrein vooral ‘flexibel’ is: als pubers willen kunnen zij zich urenlang concentreren op zaken die zij interessant vinden. Pubers hebben een steuntje in de rug nodig en het blijkt dat ook hier geldt: oefening baart kunst.
Er wordt gesproken over ‘schaduwonderwijs’: de opmars van bijles en onderwijsactiviteiten, buiten school om. Is dit alleen voor de hoger opgeleide ouders te betalen?
De speciale agenda, ontworpen door Marjolein Padmos, blijkt voor veel kinderen een fijn hulpmiddel: de zgn. CitrusPers agenda.
Huiswerkinstituut Westwijs in Amsterdam geeft een vijftal tips (verkorte versie):
1. maak planningen die concreet en realistisch zijn
2. stel prioriteiten: wat zijn de moeilijke vakken? Knip die in stukjes + herhaal regelmatig
3. wat ging er mis in oude planningen?
4. plan vrije tijd en beloon jezelf tussendoor
5. visualiseer de schoolweek in schema of agenda.